loading...

Nie som tu, som v Arkádii

/architektura výstavy/kurátorka Maria Janušová/vizuální identita Aurélia Garová, Tereza Maco/Nitra/2018

Architektonickým zásahom sa narušila centrálna os výstavného priestoru, ktorú predstavovala chodba. Tá pôvodne slúžila ako spojovací bod medzi dvomi postrannými sledmi expozičných miestností. Prečlenením ústrednej chodby prostredníctvom deliacich priečok sa stratila jej dominancia i funkcia. Priestor Reprezentačných sál Nitrianskej galérie sa výstavbou umelých stien zároveň rozšíril o ďalšie miestnosti. Tým nové architektonické členenie pripomína labyrint – návštevník je nútený k neustálemu pohybu po expozičnej ploche, k hľadaniu ciest smerom von či ďalej dovnútra, do hĺbky výstavy. Symbolika labyrintu pritom priamo súvisí s koncepciou výstavného projektu, ktorá v mnohom čerpá z antickej filozofie a mytológie. (Kurátorský text)

PLNÝ DŮM

/výstavní instalace/spoluautor Filip Kusák/kurátorský výzkum Petra Hlaváčková, Barbora Benčíková/grafický design Anna Hrabalová/osvětlení Pavel Richtr, Ladislav Mirvald/Brno/2017

Pasáž Alfa, multifunkční městský palác v centru Brna, již existuje osmdesát let. Při příležitosti tohoto výročí vznikla výstava tvořená domem v domě. Model v měřítku 1:33 představuje hmotovou interpretaci stavby, jejíž vnitřní prostorové souvislosti se odkrývají v charakteristickém podélném řezu pasáží, ve které je vystaven. Tektonická skladebnost budovy je zde nahrazena stereotomním formováním masy, jejíž záhyby zhotovené pomocí CNC frézy sledují spíše životní prostor uživatelů než konstrukční principy funkcionalistického paláce.

Během 20. století se na této stavbě více či méně odrazily zásadní historické události. Kurátorský výzkum, zprostředkovaný výstavním katalogem, postihuje architektonické, historické a politické aspekty proměn domu a jejich dopad na současnou podobu místa.

Stěna

/architektura festivalu/spoluautoři Szymon Rozwałka a Petr Jakšík/veřejný prostor, Brno/2011

V rámci divadelního festivalu byla postavena stěna, která sloužila jako billboard nebo vstup do divadelních stanů a zároveň vytvářela rozdělení známého veřejného prostoru do neobvyklé situace.