loading...

#OK

/architektura výstavy/kurátoři Mária Janušová, Erik Vilím/vizuální identita Pinchof/Galéria Jozefa Kollára, Banská Štiavnica/2018

Architektura XII. Trienále malého objektu a kresby, zaměřeného na objektově orientovanou ontologii, si pohrává s nejméně atraktivním a zároveň nejrozsáhlejším objektem výstavního prostoru - zašlým zátěžovým kobercem. Ten je z pouhé povrchové úpravy podlah galerie transformován v prostorotvorný element, který koreluje s různými výškovými úrovněmi výstavních místností i soklů a vytváří novou topografii, zvrásněnou podobně jako krajina Banské Štiavnice. Krajina koberce je navíc topologická, zachovává geometrickou spojitost původního půdorysu. Její záhyby částečně odkrývají podkladní cementové potěry a částečně recyklují či zakrývají nepotřebné prvky výstavního fundusu. Návštěvník-poutník objevuje umělecká díla umístěná v této krajině, může jí procházet nebo v ní na chvíli spočinout.

Nie som tu, som v Arkádii

/architektura výstavy/kurátorka Maria Janušová/vizuální identita Aurélia Garová, Tereza Maco/Nitra/2018

Architektonickým zásahom sa narušila centrálna os výstavného priestoru, ktorú predstavovala chodba. Tá pôvodne slúžila ako spojovací bod medzi dvomi postrannými sledmi expozičných miestností. Prečlenením ústrednej chodby prostredníctvom deliacich priečok sa stratila jej dominancia i funkcia. Priestor Reprezentačných sál Nitrianskej galérie sa výstavbou umelých stien zároveň rozšíril o ďalšie miestnosti. Tým nové architektonické členenie pripomína labyrint – návštevník je nútený k neustálemu pohybu po expozičnej ploche, k hľadaniu ciest smerom von či ďalej dovnútra, do hĺbky výstavy. Symbolika labyrintu pritom priamo súvisí s koncepciou výstavného projektu, ktorá v mnohom čerpá z antickej filozofie a mytológie. (Kurátorský text)

PLNÝ DŮM

/výstavní instalace/spoluautor Filip Kusák/kurátorský výzkum Petra Hlaváčková, Barbora Benčíková/grafický design Anna Hrabalová/osvětlení Pavel Richtr, Ladislav Mirvald/Brno/2017

Pasáž Alfa, multifunkční městský palác v centru Brna, již existuje osmdesát let. Při příležitosti tohoto výročí vznikla výstava tvořená domem v domě. Model v měřítku 1:33 představuje hmotovou interpretaci stavby, jejíž vnitřní prostorové souvislosti se odkrývají v charakteristickém podélném řezu pasáží, ve které je vystaven. Tektonická skladebnost budovy je zde nahrazena stereotomním formováním masy, jejíž záhyby zhotovené pomocí CNC frézy sledují spíše životní prostor uživatelů než konstrukční principy funkcionalistického paláce.

Během 20. století se na této stavbě více či méně odrazily zásadní historické události. Kurátorský výzkum, zprostředkovaný výstavním katalogem, postihuje architektonické, historické a politické aspekty proměn domu a jejich dopad na současnou podobu místa.

MĚSTSKÉ ZÁSAHY

/architektura výstavy/spoluautor Filip Kusák/kurátoři Jakub Kořínek, Lenka Sedláčková/grafický design Kutululu/Brno/2017

Instalace transformovala uliční síť města Brna na povrchy výstavního sálu v jeho centru. Jednotlivé městské zásahy byly vystaveny jako modelové objekty, skrze které jejich autoři interpretovali ideu této intervence.

P7

/architektura výstavy/grafické řešení Tomáš Hnida/veřejný prostor, Praha/2014

Instalace pouliční výstavy k výročí 130 let Prahy 7 je inspirována místním pavilonem s Maroldovým diorámem bitvy u Lipan a recyklací dřívějšího návrhu Západočeské galerie v Plzni. Navzdory zmenšenému měřítku vytváří autonomní výstavní prostor s horním difuzním osvětlením. Orientací výstavy dovnitř je dosaženo jejího oddělení od vizuálního smogu veřejného prostoru. Objekt svou formou na pomezí low-tech futurismu a Tokyo Lucky Hole láká kolemjdoucí k nahlédnutí.

Psychoanalýza jednoho prostoru

/architektura výstavy/ve spolupráci se 4AM/Praha/2013

Téměř žádná architektura výstavy. Scénu pro zvukové nahrávky expozice, představující sondu do podvědomí bývalé prádelny, tvoří saponátem vyčištěný prostor původní, dočasně znovuobnovené provozovny. Nově nainstalované pračky a prádelní šňůry slouží během výstavy veřejnosti.

LE CORBUSIER/BAŤA

/architektura výstavy/ve spolupráci s f.e.a./kurátor Jan Tabor/Mikulovice/2014

Původní dopisy mezi Le Corbusierem a společností BAŤA byly vystaveny v recyklovaných kufrech objevených bůhví kde.

Baťova města

/architektura výstavy/kurátoři Markéta Březovská, Rostislav Koryčánek/grafické řešení Pixl-e/Dům umění města Brna/2013

Výstava připravená v Nadaci Bauhaus Dessau představuje mezinárodní satelitní sídliště Baťovy společnosti. K původní výstavní instalaci (autor Thilo Fuchs – TATIN Design Studio) je přidán nový sedací nábytek, který vytváří adaptaci těchto satelitů na imaginární mapě světa.

hi5!

/architektura výstavy/spoluautor Jaroslav Sedlák/kurátoři Barbora Šedivá, Slaven Tolj/grafické řešení Mančaft/foto Jiří Hloušek, Mizuki Nakeshu/Dům umění města Brna/2013

Výstava představila výběr prací studentů pěti českých umělecky zaměřených vysokých škol. Instalace dekonstruovala výstavní sály, aby poskytla každému dílu vlastní prostor, a v rámci celku vytvářila specifickou rámovou strukturu spojující dohromady různorodý obsah.